اوپل بعد از گذشت 16 سال از عرضهٔ کالیبرا، این بار کوپهٔ جدید خود را با عنوان واکسهال مونزا روانه فرانکفورت خواهد کرد تا در جریانِ اتوشوی این شهر که قرار است از 10 تا 22 دسامبر برگزار شود، به نمایش درآید. خودرویی که انتظار می رود با اندک پتانسیلش برای رقابت با BMW سری 4 و آئودی A5 مانع فروکش کردن بازارِ رو به رشدِ واکسهال باشد.
بر اساس گزارش منتشر شده در مجله آلمانی Autobild، این خودرو با استفاده از موتوری در رنج 4 سیلندرِ 2 لیتری تا 6 سیلندرِ 3.6 لیتری (سیستم پیشرانه ای که در مدل ATS کادیلاک نیز استفاده شده)، در حالت موتور عقب و بدون هیچ گونه استفاده از پلتفرمِ اروپایی جنرال موتورز ساخته شده است. همچنین این خودرو مجهز به یک پلاگین هیبریدی است، شبیه به چیزی که در بیوک رویرا نیز استفاده شده است. این پلاگین با نام کامل W-PHEV یک پلاگین وایرلس برای خودورهای دوگانه سوز هیبریدی می باشد که دارای باطری هایی قابل شارژ به وسیله اتصال به یک منبع ولتاژ بیرونی است. خودروهای حاوی این پلاگین، علاوه بر یک موتور دیزلی، دارای یک موتور الکتریکی نیز می باشند. استفاده از این فناوری علاوه بر پایین آوردن میزان مصرف سوخت، کمک شایانی نیز به کاهش آلودگی هوا می کند.
از نظر طراحی خارجی، واکسهال مونزا کوپه با دارا بودن بدنه ای از جنس موادی فوق سبک، چراغ هایی باریک، شیشه های بزرگ بر روی میله های از جنس کروم با بالچه هایی که از طرفین به سمت بالا مایل شده اند، کارایی و استیل ورزشی خود را به رخ خواهد کشید.
طراحی داخلی آن نیز با بهره گیری از تم هایی ارتقا یافته برای کابینش و استفاده از دستیار هوشمند سیری در کنار انبوهی از امکانات و پکیج های جانبی از سطح کیفی مناسبی برخوردار خواهد بود.
كمپاني «واكسهال»(Vauxhall) يك كمپاني خودروساز انگليسي است كه از دو دهه پيش، تحت مالكيت كمپاني مشهور «جنرال موتورز»(GM) آمريكا در آمده است. سابقاً اين كمپاني با برند «واكسهال» محصولاتي را طراحي و توليد مي كرد و روانه بازار مي كرد، ولي امروزه خودروهايي مانند «شورلت»(Chevrolet)، «بيوك»(Buick) و «پونتياك»(Pontiac) را تحت نظارت GM توليد مي كند. يكي از محصولات اين كمپاني كه در نمايشگاههاي بين المللي خودروي سال قبل سرو صداهاي زيادي در مطبوعات خودرويي به راه انداخت، خودروي «واكسهال وي.ايكس.آر8» مي باشد كه تركيبي از سه محصول «شورلت» يعني «كوروت»(Corvette)، «كامارو»(Camaro) و «لومينا»(Lumina) است. به اين صورت كه موتور «واكسهال VXR8» مربوطه به «شورلت كوروت»، شاسي آن متعلق به «شورلت كامارو» و اتاق آن مربوط به «شورلت لومينا» مي باشد و عمليات طراحي بدنه، سيستم تعليق و فنر بندي آن توسط مهندسان استراليايي كمپاني «واكسهال» انجام گرفته است. همچنين مراحل توليد اين خودرو، در خط توليد برند انگليسي «واكسهال» به مرحله توليد رسيده است. پس در حقيقت، خودروي VXR8 يك خودروي سدان اسپرت استراليايي است كه از قطعات شورلت بهره مي برد. اين خودرو در ابتدا با نام HSV GTS در كشور استراليا توليد مي گرديد و زماني كه با استقبال مردم انگلستان مواجه شد، با اندكي تغييرات در ظاهر بدنه و مشخصات فني خودرو، در بازار خودروي انگلستان نيز با عنوان «Vauxhall VXR8» به فروش رسيد. در حال حاضر اين خودرو در دو مدل Clubsport و GTS در انگلستان ارائه مي گردد.
طراحي بدنه:
اتاق اين خودرو از «شورلت لومينا» اقتباس گرديده است كه در نماي جلوي بدنه، سپر اسپرت و جلوپنجره مشكي كرومي همراه با دريچه هاي هوا روي درب موتور، چراغهاي LED بالاي مه شكن و چراغهاي جلوي «زنون» ظاهري تهاجمي و گستاخ به خودرو بخشيده است. در نماي عقب نيز، اسپويلر، اگزوز دوبل اسپرت، ديفيوزر، چراغ مه شكن عقب و چراغهاي LED عقب خودنمايي مي كنند و ظاهر زيبايي به عقب خودرو داده اند. در نماي جانبي، وجود دريچه كناري روي گلگير جلو، نشانه قدرت بالاي موتور و اسپرت بودن آن است. همچنين رينگهاي نسبتا بزرگ با طرح فيبركربن و لاستيكهاي فاق كوتاه، ظاهري اسپرت به بدنه خودرو بخشيده اند. دريچه هاي هواي روي درب موتور باعث خروج هواي داغ موتور مي گردد و بازده موتور را بالا مي برد. چرخهاي 17 اينچي آلياژي اين خودرو داراي لاستيكهاي P-Zero Pirelli مي باشند.
مشخصات فني:
موتور V8 اين خودرو به حجم 6.2 ليتر، نسل چهارم موتورهاي «جنرال موتورز» است كه در شورلت كوروت هم استفاده شده است. اين موتور، قدرتي معادل 431 اسب بخار در دور موتور 6000 دور در دقيقه و حداكثر گشتاوري برابر 550 نيوتون متر در دور موتور 4600 دور در دقيقه ايجاد مي كند. اين قدرت توسط گيربكس شش دنده دستي MM10 همراه با كلاچ LS7 و يا گيربكس شش دنده اتوماتيك به ديفرانسيل مكانيكي لغزش محدود(MLSD) چرخهاي عقب منتقل مي شود. اين خودروي سدان اسپرت با چنين قدرت فوق العاده اي، مي تواند به شتاب صفر تا صد 4.9 ثانيه دست يابد و توانايي رسيدن به سرعت 250 كيلومتر در ساعت را خواهد داشت كه به صورت الكترونيكي محدود شده است. هر چند كه كمپاني «واكسهال» قابليتي را براي اين خودرو فراهم نموده است كه مالكين آن بتوانند با هزينه اي اندك اين خودرو را تيونينگ كنند و با تعويض قطعات موتور با قطعات حرفه اي GM، قدرت خروجي موتور را به 600 اسب بخار برساند و لذت بيشتري از رانندگي اسپرت ببرند. سيستم تعليق اسپرت اين خودرو در جلو از نوع ميله هاي تعادلي McPherson با كمك فنرهاي پيشرفته و در عقب از نوع Multi-link مستقل مي باشد. در سيستم تعليق اين خودرو براي اولين بار سيستم كنترل كيفيت مغناطيسي (MRC) جهت كنترل عملكرد كمك فنرها به كار گرفته شده است كه در هر ثانيه تقريباً هزار بار شدت واكنش كمك فنرها را نسبت به ضربه وارده از طرف جاده كنترل مي نمايد. در اين خودرو براي دسترسي به شتاب بيشتر از سيستم مديريت شروع حركت(DSMS) استفاده مي گردد كه راننده با فعال نمودن اين سيستم و فشردن پدال گاز تا انتهاي آن، به سريعترين شتاب لازم دست مي يابد. همچنين اين خودرو به سيستم كنترل الكترونيكي پايداري خودرو(ESC) مجهز مي باشد. سيستم ترمزهاي اين خودرو، قويترين سيستم ترمزي است كه تاكنون در محصولات «واكسهال» مورد استفاده قرار گرفته است و به ديسكهاي 365 و 350 ميليمتري در جلو و عقب به همراه كاليپرهاي چهار پيستونه مجهز مي باشد. وزن اين خودرو 1831 كيلوگرم مي باشد.
طراحي داخلي:
طراحي اتاق اين خودرو نيز به صورتي كاملاً لوكس و اسپرت انجامگرفته است به طوري كه تودوزي چرم صندليها و داشبورد مشكي آن، ظاهري جذاب به داخل خودرو داده است. صندليهاي جلو به صورت اسپرت، قابليت تنظيم برقي در 8 جهت را دارند. روي داشبورد يك نمايشگر LCD لمسي 5 اينچي با گرافيك بالا كه طرح آن را متخصصين و مهندسين شركت صنعتيMOTEC ارائه نموده اند، ميزان قدرت، گشتاور، شتاب G جانبي و ميزان دريفت خودرو را نمايش مي دهد و مانند يك كامپيوتر سفري، اطلاعات ضروري مورد نياز راننده مانند ميزان مصرف سوخت لحظه اي و متوسط، مسافت طي شده و سرعت متوسط خودرو را در اختيار او قرار مي دهد. همچنين با خاصيت GPS و تجهيز به نقشه شهرهاي بزرگ بريتانيا، راننده مي تواند از سيستم ناوبري آن براي جهت يابي، نقشه خواني و انتخاب مسير استفاده كند. روي فرمان دكمه هاي كنترلي جهت كنترل سيستم صوتي، تلفن همراه و كامپيوتر سفري ارائه شده اند و سيستم صوتي آن داراي بلوتوث تلفن همراه و وروديهاي USB، AUX و iPod است. اين خودرو با تمام مشخصات فني عالي و ويژگيهاي لوكسي كه دارد، تنها داراي قيمتي معادل 83000 دلار مي باشد كه با اين قيمت اندك، رقيبي جدي براي خودروهاي لوكس، اسپرت و گران قيمتي مثل «آئودي RS6»، «جگوار XFR»، «مرسدس بنز E63 AMG» و بي.ام.و M6 خواهد بود.